SPRAWOZDANIE Z WYCIECZKI TECHICZNEJ na temat:

ZASTOSOWANIE I ROLA  HYDRAULIKI SIŁOWEJ W NAPĘDACH URZĄDZEŃHYDROTECHNICZNYCH na terenach depresyjnych ŻUŁAW

W dniu 20 maja br. zorganizowano wycieczkę techniczną szlakiem stopni  wodnych, śluz i mostów znajdujących się na terenach depresyjnych Żuław. Organizatorem seminarium wyjazdowego było Koło nr 2  przy  Zarządzie Oddziału Gdańskiego SIMP oraz Pomorska Sekcja Spawalnicza SIMP.  Całość sfinansował Zarząd Oddziału SIMP w Gdańsku. Organizatorami i prowadzącymi byli Koledzy : Stanisław Blicharz, Tadeusz Waszkiewicz oraz Państwo Jadwiga i Krzysztof Braniccy. Uczestniczyło w tym wydarzeniu 30 członków SIMP w tym zaprzyjaźnieni członkowie SITK, SITP oraz NOT.

Zgodnie z planem wycieczki zaproponowanym przez Koło NR 2 odwiedziliśmy obiekty położone na Żuławach a mianowicie -2 śluzy i 3 mosty:

  1. Śluzy w Przegalinie
  2. Śluzę Gdańska Głowa
  3. Most zwodzony w Drewnicy
  4. Most podnoszony w Żelichowie
  5. Most obrotowy w Nowakowie

Przekazanie informacji na temat zwiedzanych obiektów przeprowadzono w autokarze (korzystając z mikrofonu) zachowując zasadę; najpierw informacja potem zwiedzanie, demonstracja, szczegóły techniczne, dyskusja.

Prezentację oraz dyskusję podczas zwiedzania poprowadził mgr inż. Krzysztof Branicki z uwagi na to, że w swojej pracy zawodowej uczestniczył w konstruowaniu, wykonawstwie, serwisach tych obiektów (członek Koła NR 2).

  1. W Przegalinie zwiedziliśmy śluzę zabytkową oraz śluzę aktualnie pracującą.

Duże wrażenie zrobiła śluza zabytkowa (1895r.) aktualnie odrestaurowana.Zademonstrowano działanie mechanizmów w maszynowni. Śluza zabytkowa nosi nazwę Śluzy Północnej – jest zaliczana do zabytków myśli hydrotechnicznej.

W przestrzeni zabytkowej śluzy aktualnie stacjonują lodołamacze.

Druga śluza – Śluza Południowa wybudowana w latach 1975-1981 łączy wody Martwej Wisły z jej głównym biegiem Wisłą Przekop. Wymiary śluzy 188X11,9 przy max. różnicy poziomów przy śluzowaniu 2,5 m

Zadania śluzy to: śluzowanie jednostek na szlaku wodnym – turystyka i transport oraz ochrona przed powodzią.

  1. Następny punkt programu to śluza Gdańska Głowa(66X12,5 m max. różnica poziomów wody przy śluzowaniu -3 m) wybudowana w miejscu rozwidlenia Wisły na gdańską Wisłę – Martwą Wisłę i elbląską– Szkarpawę w 1895 r. Jest to śluza o napędzie ręcznym (zabytek klasy”O”).

Napędem hydraulicznym jest realizowane otwieranie furty dolnej – przedłużanie śluzy. Historycznie nazwa śluzy wzięła się od słynnej twierdzy – punktu obronnego z 1626 r.

  1. Następny punkt programu to most zwodzony w Drewnicy na rzece Szkarpawie o wymiarach 90X13 m – wybudowany w zastępstwie mostu pontonowego. Po obu stronach znajdują się pomosty cumownicze.

Omówiona została budowa mostu, napęd. Zademonstrowano podnoszenie mostu.

  1. Następnie zwiedzono most podnoszony w Żelichowie na rzece Tudze, Na uwagę zasługuję rozwiązanie konstrukcyjne mostu – podnoszone jest pionowo do lustra wody środkowe przęsło mostu – podnoszone jest 4 żurawikami. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe stanie się przepływanie pod mostem jednostek pływających do wysokości 6,9 m (przed zmianą tylko 2,9 m)Sterowanie mostem jest z szafy sterowniczej umieszczonej na brzegu.
  1. Wycieczkę uatrakcyjnił obiad w karczmie, w Żelichowie – Karczma „Mały Holender” mieści się w pobliżu mostu, w 300-letnim domu podcieniowym.

Karczma serwuje dania regionalne, historyczne nawet z czasów Krzyżackich.

  1. Obrotowy most w Nowakowie – ( nie jest jeszcze oddany). Budowany jest w ramach drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoka Gdańską.

Omówiono budowę, napęd, szczegóły konstrukcyjne. Długość mostu 104m. Jest to most obrotowy, w sytuacji umożliwienia przepływu jednostkom zajmuje pozycję – równolegle do brzegu. Obrót mostu odbywa się poprzez łożysko na głównej podporze po środku (konstrukcja waży 650 ton) . Most ten jest budowany w związku z torem wodnym prowadzonym od Przekopu Mierzei Wiślanej do Portu w Elblągu. Zapewnia jak wspomniano swobodny przepływ jednostkom nawodnym oraz komunikuje prostopadle ukierunkowany ruch kołowy.

Wszystkie odwiedzane obiekty są w dobrym stanie technicznym. Położone w pięknej okolicy Żuław, otoczone naturalną zielenią i „obserwowane” z góry przez roje ptaków, w tym ptaków wodnych. Aż prosi się o zagospodarowanie gastronomiczne i zainteresowanie młodzieży tymi nieodległymi od Gdańska miejscami.

Urzeka piękno i cisza tych obszarów.  Byliśmy na Żuławach w sezonie kwitnącego rzepaku, którego połacie pozłociły całą krainę.  Byliśmy ciekawi informacji o Żuławach – (depresja max, 2,07 m) oraz miejscowościach, które odwiedzaliśmy a także o ludziach tworzących historię tych ziem.

Uczestnicy wycieczki wykazali duże zainteresowanie obiektami – były pytania, odpowiedzi, również przytaczane przez uczestników ciekawe własne doświadczenia. Wielu uczestników imponuje znakomitą wiedzą z zakresu stopni wodnych i mostów.

Na wycieczce panowała znakomita koleżeńska atmosfera.

Autor artykułu – Jadwiga Branicka.

Pomoc  – Stanisław Blicharz.

Zdjęcia – Stanisław Blicharz